سفارش تبلیغ
صبا ویژن



استمرار عبرت اندوزی به بینش می انجامد و خودداری (از زشتیها) را نتیجه می دهد . [امام علی علیه السلام]

عزاداری برای امام حسین تا چه اندازه مجاز است؟

سوال :عزاداری برای امام حسین تا چه اندازه مجاز است؟
پاسخ :با توجه به حکمت عزاداری بر اهل بیت)ع( - به خصوص امام حسین)ع( - حدّ عزاداری را شرع و عقلاء تعیین می کنند. اگر عزاداری در شیوه هایی اجرا شود که شور را بر شعور غالب سازد و به نوعی موجب انحراف از فلسفه عزاداری گردد  خارج از حدود عزاداری مشروع, مقبول, موجّه و معقول است. اگر قالب های عزاداری به گونه ای باشد که عقلای جامعه, آن را تقبیح کرده, آن را موجب وهن مذهب و آموزه های اصلی عاشورا می دانند, قطعاً حدّ غیرمجاز عزاداری خواهد بود.
    گفتنی اینکه شکل و صورت عزاداری, باید به گونه ای باشد که بتواند هسته و محتوای اصلی پیام عاشورا را به مردم ابلاغ کند و باور انسان ها را نسبت به آنها تقویت نماید, ولی اگر این ظاهر به صورتی درآید که نه تنها باطن و مغز را نشان ندهد, بلکه باعث گردد اصل مسأله و موضوع خدشه دار شود, شکل و صورت مناسبی نخواهد بود و این لباس بر قامت این تن رعنا, راست نخواهد آمد.
    به عنوان مثال قمه زنی - که یک گونه خاص عزاداری است - نه تنها شعارها و گفتارهای اصلی عاشورا را به درستی ابلاغ نمی کند  بلکه چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند, موجب وهن قضیه کربلا می گردد و لذا غیرمجاز است.در این خصوص نگا: پیرامون عزاداری عاشورا, )مجموعه سخنان, استفتائات و جواب های مقام معظم رهبری در خصوص عاشورا(.



کلمات کلیدی : حد عزا-فلسفه عزاداری، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 8:48 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید